Tämä hyvä apuauto lähti tukemaan Ukrainan puolustajia ja siviilejä Harkovan suuntaan.
Auto ostettiin katsastamattomana. Molemmissa helmoissa oli pienet ruostevauriot ja vasen lokasuoja piti uusia kokonaan. Korjauskustannukset olivat pienet, mutta työtä meni kaksi päivää.
Lisäksi huolsimme auton, korjasimme takajarrut ja uusimme vasemman vetoakselin pölysuojat.
Eilen oli logistisesti vilkas päivä. Apua Ukrainaan ry laittoi rekan lisäksi matkaan kolme lava-autoa ja yhden ison pakun. Tästä ”pikkuautojen” saattueesta tulee tarinaa erikseen lähiaikoina.
Se oli jo kuudes rekka tälle vuodelle, mutta joka kerta sitä hämmästyy, kuinka paljon tavaraa puoliperävaunuun mahtuu. Kuvista voi nähdä, että olemme standardoineet menetelmämme ja pakkauslinjamme tuottaa 0,9 x 2,4 x 2,25 m kolleja, joiden perussisältö on kaksi sairaalasänkyä + paljon muuta tavaraa. Näitä vajaan 3 m3 kolleja menee rekkaan kaksi päällekkäin aseteltuina 30 kpl. Yksi sänky painaa toista sataa kiloa.
Tällä kertaa lastattiin myös 9 kollia (= 25 m3) suojavarusteita ja pari vähän isompaa, painavampaa ja herkästi särkyvää laitetta erikoiskehikoihin. Mukana oli myös muutama kolli pyörätuoleja ja rollaattoreita, joita meni kymmeniä kappaleita. Kollien täytteeksi mahtui myös melkoinen määrä äitiyspakkauksia, juoksuhautakynttilöitä, ruokaa ym. tarpeellista.
Olemme saaneet sairaalavarusteita kiitettävästi lahjoituksina lähialueelta – ja vähän kauempaakin – sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Keräämme edelleen mielellämme kaikki poistoon menossa olevat, mutta käyttökelpoiset sairaalasängyt, apuvälineet, hoito- ja suojaustarvikkeet, laitteet ja tekstiilit
Seuraavan rekan lasti on jo pakattuna ja kuljetus lähtee heti kun logistiikkaketjumme on sulattanut edelliset toimitukset.
Kiitämme kaikkia tavaralahjoittajia ja Ahola Transportia kuljetuksen sponsoroinnista. Kuluja tulee Puola-Ukraina kuljetuksesta ja vähän muustakin, niihin voi jokainen osallistua lahjoittamalla rahaa:
Nyt toimitettiin vähän erikoisempi auto monessakin mielessä. Auton myivät meille Andrii ja Maria, pitkään Jyväskylässä asuneet ukrainalaiset, jotka ovat olleet vahvasti mukana Ukrainaa tukemassa.
Tällä autolla oli merkittävä rooli avustusten toimittamisessa ennen kuin saimme rekkaliikenteen rullaamaan kunnolla. Kyseisellä Jumperilla nimittäin on viety kolme avustuskuljetusta Ukrainaan ennen tätä lopullista toimitusta.
Huomionarvoista on myös, että 3 150 € ostohinta osoittautui erittäin edulliseksi, koska auto oli täysin kunnossa ja huollettu. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun toimittamaamme autoon ei tullut mitään huolto- tai korjauskuluja.
Ja vielä yksi merkittävä asia on, että tämä Jumper pääsi Ukrainassa erikoistehtäviin. Kuvista voit nähdä, että se sai ihan uuden kuosin niin sisältä kuin ulkoakin ja toimii sotilasyksikön komentoautona.
Autoon lastattiin erilaisia sairaalatarvikkeita, mm. sellaisia, joita on vähän hankala pakata rekkakuljetukseen, mutta oli helppo nostella pakun kyytiin.
Kuljettajaksi löytyi Rikhard Ahokas, joka oli sopivasti lähdössä kaveriporukalla viemään toista autoa. Jumper meni siinä samassa kolonnassa mukavasti Kiovaan saakka Tallinkin sponsoroidessa laivamatkan.
Ukrainan päässä auton vastaanottanut Vadym Zasypkin edustama vapaaehtoisjärjestö Light of the Sun. Lisäätietoa videossa.
Voit tukea projektejamme lahjoittamalla rahaa. Jo 5 € auttaa!
Auto hankittiin ukrainalaisten ystäviemme pyynnöstä. Se muunnetaan sotilaiden tarpeisiin sopivaksi ihmisten ja tavaroiden kuljetusvälineeksi Ukrainan puolella.
Ari ja Ritva Harmaala luovuttamassa auton Kokkolassa
Auton myyjä Marive Oy tuli vastaan hinnassa ja myi sen 2 500 eurolla, myyjä oli myös tehnyt pieniä korjauksia autoon. Hinta oli autolle “sopiva” kun tarkastuksessa TJ-Katsastus Oy:llä ei ilmennyt estettä matkalle lähtöön ja lopputarkastuksessa Ukrainassa ilmeni vain vähän korjaamista:
kallistuksenvakaajan kunnostaminen
pakoputki
polttimo
iskunvaimentimet
ohjaustangon korjaus
takalasin uudelleenliimaus
oven kahva
Täällä Suomessa ennen lähtöä vaihdettiin moottoriöljy, pestiin lämmityslaite (hytin lämmitys ei toiminut), hitsattiin takaovea, vaihdettiin akku, korjattiin pissapoika ja vaihdettiin sulat.
Marive Oy myös keräsi autoon avustustavaraa Himangassa. Mukana olivat LVI Kivelä Oy ja Himangan Rautakauppa Oy. Keski-Suomen Pelastuslaitos lahjoitti muutamia potilaspaareja ambulanssiin, ison aggregaatin ja myös talvirenkaat, jotka tulevat tarpeeseen Ukrainassa.
Kiitämme Serhii Guban kuljetuksesta ja vapaaehtoisjärjestölle Ruevit, jotka on vastaanottanut ja valmistauttanut sen auton.
Projektin kustannukset: 3032.39eur (sisältäen kuljetus Puolaan)
Voit tukea projektejamme lahjoittamalla rahaa. Jo 5 € auttaa!
Mitsun L200 avolava-auto ostettiin talvella ja toimitettiin pääsiäisenä Ukrainaan A0224 sotilasyksikölle. Auton valmisteluun matkakuntoon osallistuivat vahvasti Delta Auto ja Mitsubishi Motors. Kiitos siitä!
Projektin kustannukset: 3 777,10 €.
Voit tukea projektejamme lahjoittamalla rahaa. Jo 5 € auttaa!
Voit kopioida tämän virtuaaliviivakoodin pankkiohjelmaasi 406476500100572450000250000000000000000060866093230419
Koko tarina
Auto haettiin Turun seudulta tammikuussa. Vikalista oli aika pitkä, kiehuva vesi paisuntasäiliössä oli vakavin. Epäiltiin joko kannentiivistettä tai kannen halkeamaa. Valitettavasti viaksi paljastui haljennut kansi.
Käännyimme Jyväskylän Delta Auton puoleen ja siellä suhtauduttiin myötämielisesti auton korjaushankkeeseemme. Pian saimme pääkonttorilta vastauksen, että Delta Auto yhdessä Mitsubishi Motorsin kanssa sponsoroi meille uuden kannen, vaihtoon liittyvät varaosat ja perus huoltotarvikkeet. Se oli iso helpotus meille, kannet ovat kalliita, erityisesti uudet alkuperäiset kannet.
Parin viikon päästä osat saapuivat Jyväskylän Delta Autoon, mutta huoltotöihin pääsimme vasta viikon päästä johtuen yhdistyksen muista kiireistä.
Saatuamme auton liikkeelle aloimme tutkia moottorin ohjauksen vikakoodeja: voimansiirto, kori, sähköjärjestelmä, kaikissa oli jotain korjattavaa. Vanhoihin autoihin on vaikea saada käytettyjä varaosia, uusia olisi ollut mukava ostaa, mutta ne ovat kalliita, usein 200+ euroa. Niinpä korjasimme varaosia niin paljon kuin mahdollista.
Lopulta kaikki oleelliset viat oli korjattu ja auto oli valmis lähtöön ja kustannuksetkin pysyivät siedettävinä. Aikaa tähän meni, mutta vapaaehtoistyössä ei lasketa työtunteja. Kiitos myös Jyväskylän ETRA ja IKH sekä Turun Oili Jalonen Oy!
Auto lastattiin rintamakäyttöön soveltuvilla tarvikkeilla ja auton ajoi Ukrainaan – jälleen kerran – Miika Sallinen. Kiovassa Miika on tavannut yhteistyökumppanimme Light of the Sunin edustajia, Ukrainan puolustajia, ja mm. tutustunut heidän logistiikkakeskukseensa.
Auto on käynyt vielä viimeisessä tarkastuksessa Kiovassa ja lähtee pääsiäisen jälkeisellä viikolla kohti varsinaista määränpäätään eli rintamalle itään.
Voit tukea projektejamme lahjoittamalla rahaa. Jo 5 € auttaa! Rahankeräyksen tiedot: Keräyksen järjestäjä: Apua Ukrainaan ry Yhteystiedot: Löytyvät tältä sivustolta Lupanumero: RA/2023/173 Pankkitili: FI06 4765 0010 0572 45
Ja tässä on vastaus kysymykseen, joka esitettiin meidän Facebook sivulla.
Juuri ennen lähtöä nopeusmittarissa esiintyi “ominaisuus” että se näytti huomattavasti liikaa. Todellinen nopeus oli vähän yli 80km/h.
Neliveto Toyota Hiace ostettiin 3000euron hintaan Jyväskylän alueelta. Auto oli hyvässä kunnossa, joten meille korjattavaksi jäi ainostaan vetoakselin tiiviste ja vetoakselin suojakumi.
Tiivisteen ja peräöljyt saimme lahjoituksena jyväskyläläiseltä yritykseltä ja korjaus tehtiin Oskari Turusen kanssa. Loppujen lopuksi auto oli täynnä tavaraa, mm kynttilöitä useammalta eri tekijäporukalta, hygienia tuotteita Helsingin porukasta, ruokaa meidän kauppakeräyksistä jne.
Oskari Rapeli vei auton Helsinkiin, josta Jarmo Laine vei sen Ukrainaan.
Tämä Peugeot 407 tarjottiin meille lahjoituksena. Mietimme ensin onko tällaisille autoille on tarvetta Ukrainassa, joten päätimme ensin löytää yksikön, joka olisi valmis vastaanottamaan sen.
Tarkennuskena auton vieminen Ukrainaan ilman veroa vaatii loppukäyttäjältä takuukirjeen. Loppukäyttäjänä meillä on tähän asti ollut sotilasyksiköt.
Vaikka auto ei kelpaa rintamakäyttöön, löytyi vastaanottaja heti. Käyttötarkoituksena on siviilien poisvienti sota-alueelta.
Autossa oli vähän korjattavaa:
Sisätilanlämmitys ei toiminut. Syyksi paljasti mallivika, kun ilmasekoittimen akseli katkesi. Osat olivat melkein ilmaiset, mutta korjaamiseen meni yli 8 tuntia.
Lasinpesu ei toiminut.
Käsijarru ei toiminut. Vaijerit oli vaihdettu ja tämän lisäksi olisi pitänyt huoltaa oikea jarrusatula,mutta tähän ei aika riittänyt, joten auto lähti tämän vian kanssa kohti Ukrainaa.
Loppujen lopuksi auto oli täynnä tavaraa. Mm. kynttilöitä useammalta eri tekijäporukalta, ruokaa kauppakeräyksistä, 2 ostettua dronea jne.
Petri Heikkinen Raumalta vei auto Ukrainaan ja se jäi palvelemaan sotilasyksikkössä A7312.
Apua Ukrainaan ry hankki viidentenä Ukrainaan toimitettuna autona Mitsubishi L200 lavamaasturin. Ylivieskalaiset Johanna Hietala ja hänen äitinsä halusivat myydä seisonnassa olleen, mutta koneeltaan remontoidun auton hyvään tarkoitukseen. He ottivat yhteyttä yhdistykseemme ja asioiden järjestelyt lähtivät liikkeelle.
Johanna järjesteli Ylivieskassa täsmäkeräyksen, jossa lahjoitetut retkeilytarvikkeet, kuivamuonat, varsikengät ym. sotilaskäyttöön sopivat tarvikkeet lähtivät kohti Ukrainaa auton mukana. Keräyksen ajaksi hän sai käyttöönsä pakettiauton Autoliike Nystedin Ylivieskan myymälästä. Itse keräyksessä Johannan apuna toimi Jonna Kihlström. Auton kunnon varmistamiseen saimme lisäksi tärkeän tuen Ylivieskan reserviläiset ry:ltä.
Ylivieskasta auto ajettiin ensin Pihtiputaalle. Sen kunto tutkittiin ja moottori sai uudet öljyt Riitamon auto- ja rengashuollossa. Vancar Oy Jyväskylässä korjasi autoa ilmaiseksi, kun se ei heti mennyt katsastuksesta läpi. Matka jatkui pian Jyväskylään, jossa valmisteluja jatkettiin auton huoltotöillä, katsastuksella ja lastauksella.
Siirtyminen Ukrainaan täydessä kuormassa alkoi suunnitellusti. Suomenlahti ylittyi Tallinkin sponsoroimana ja matka jatkui läpi Baltian sujuvasti. Puolassa matka pysähtyi äkisti. Heti rajanylityksen jälkeen etuakselin kardaani rikkoontui ja irtosi vaihdelaatikosta samalla vaurioittaen sitä. Paikallisen hinauspalvelun ja hitsaajan avustuksella matka pääsi jatkumaan takavedolla.
Ukrainassa auto luovutettiin yhteistyökumppanimme Blue & Yellow Hearts järjestölle. Järjestön vapaaehtoiset toimittivat auton eteenpäin sotilasyksikölle Bakhmutin suunnalle. Yksikön mekaanikkojen käsissä vanha sotaratsu sai takaisin nelivetonsa ja palveluskelpoisuutensa. Autoa käytetään nyt haavoittuneiden evakuoinnissa etulinjasta taemmas ensihoitoon ja evakuoitavaksi kenttäsairaaloille.
Projektin kustannukset olivat noin 2 700 euroa. Kiitämme lämpimästi kaikkia lahjoittajia, järjestelyissä mukana olleita ja matkalla auttaneita henkilöitä, yrityksiä ja yhdistyksiä!
Mitsun matkasta Ylivieskasta Bakhmutiin voit lukea myös Keskipohjanmaa -lehden artikkelista
Toimimme omalla ajallamme, mutta Teidän rahoillanne. Auta meitä auttamaan, osallistu keräykseen!
Harvia teki merkittävän lahjoituksen Ukrainaan: 10 kamiinaa ja 50 kamiinana toimivaa kiuasta hormeineen ja piipunhattuineen. Apua Ukrainaan ry operoi lastin Ukrainaan paikallisille kumppaneillemme, jotka hoitavat jakelun loppukäyttäjille.
Apua Ukrainaan ry:lle on myönnetty rahankeräyslupa. Se poikkeaa aiemmista pienkeräysluvista siinä, että nyt keräyksellä ei ole ajallista eikä euromääräistä rajoitusta. Myös myöntämisprosessi on erilainen, pienkeräysluvan saa omalla ilmoituksella, mutta rahankeräyksen lupaprosessissa poliisi tekee perusteellisen selvityksen hakemuksen perusteista, hakijan toiminnasta ja taustoista yms. Voidaan siis hyvällä syyllä todeta, että viranomaiset ovat todenneet meidät vastuulliseksi toimijaksi.
Rahankeräyksen tuottoja voidaan käyttää vain humanitaariseen tarkoitukseen. Meidän kohdallamme se tarkoittaa avustustarvikkeitten keräämistä, ostamista, kuljettamista ja jakelua Ukrainan hätää kärsiville. Voimme myös mahdollisuuksien mukaan avustaa paikallisia pakolaisia. Avustamme myös sotilaita, mutta muilla tavoilla hankituilla varoilla.